onsdag 28 januari 2009

Ettiket och god ton

Idag skulle jag plugga. Jag skulle verkligen koncentrera mig på det. Men det gick inte.
Jag är inte alls motiverad att lära mig engelsk grammatik när det känns som att jag klarar av att kommunicera på engelska ändå. Det är inte kul och jag håller mycket hellre på med byggkursen jag är testpilot på på jobbet. Inga högskolepoäng men skitsamma.
Jag är nog en sån person som måste hålla på helhjärtat med en sak så jag verkligen kan koncentrera mig.
Torsdag, fredag, lördag ska jag jobba oxå så då blir det inget pluggande heller.

Dagen har istället ägnats åt lite snöskottning, som egentligen kanske inte behövdes. Det var nog mest en undanflykt.
Sen promenerade jag till farmor och tänkte bara stanna en liten stund. Men farfar var inte hemma och kunde skjutsa hem mig så det blev 4 timmar med farmor...
Och det var himla mycket intressantare än pre-modifiers och finitive verbs!

Jag hittade en fin liten bok i skrubben; "Husmoderns presentbok - Etikett och god ton II" (praktisk handbok i sättet att upföra sig) från 1933. Lika fin som min "Konditorns receptbok"!

Ett litet utdrag;
"Hur ska jag placera mina gäster?"
En kassörska på 45 år sitter således lägre än chefsfrun på 25. Däremot kan en ogift äldre dam med skäl känna sig tillbakasatt, om hon bara, för att hon är ogift, alltid placeras efter yngre gifta damer när ingendera innehar någon rang. Sådant får ej förekomma. Dock ger man i stort sett den gifta ett litet försprång."

Det är lite kul med såna här gamla böcker.

Nu ska jag skriva ett mail till skolan att jag inte vill fortsätta med engelskakursen.

Inga kommentarer: