tisdag 6 september 2011

Höstens skörd

Nu är frysen fullproppad med alla möjliga läckerheter som: gula kantareller, lingon, svart & röda vinbär, blåbär, hallon, hjortronsylt, lingondricka, älggrässaft, tranbär och krusbär!

Krusbären plockades idag hos Lars faster som hade för mycket. Kanske blir det kräm av dom? Fick även smaka tomatmarmelad som hon hade gjort, det var jättegott! Nu ska jag googla efter lite recept... =)
Jag kommer ha fullt upp när jag går hem från jobbet i början av november! Vet inte hur jag ska hinna med allt, vi måste nog köpa en till frys oxå... (en tredje....)

Bakat har jag oxå gjort, budgetmånad betyder hembakt bröd. Jag är ju oxå känd för att göra saker så enkelt som möjligt, så här är 2 skitenkla goda brödrecept:

Mormor Annas jullimpa

3 dl grahamsmjöl
3,5 dl vetemjöl
3/4 dl socker
1 tsk bikarbonat
3 dl filmjölk
3/4 dl sirap

Blanda ihop, hä i en brödform. Grädda i 200 grader 40-45 minuter! Klart!

Mammas filmjölkslimpa

1 liter filmjölk
1 kg rågsikt
4 dl sirap
4 tsk bikarbonat
2 tsk bakpulver

Låt jäsa 15 min. Lägg degen i en långpanna, grädda 45 minuter 100 grader, sedan 30 min 150 grader.



Inga kommentarer: