måndag 2 mars 2009

Död fisk

Idag har jag lagat lax. Det mesta gick snett men laxen blev god och mina fingrar luktar urk.

Jag började med att skära bort skinnet, det gick sådär, det var rätt äckligt och så tog jag tag i nåt som jag snabbt upptäckte var en fena. Skriiiiiiiiiiiiik. Jag var inte beredd på det riktigt.

Sen började jag krydda. Det gick bra, utom att vi inte hade farinsocker. Frida blev utskickad till grannarna men kom in igen efter 30 sekunder. Ingen var hemma (dom närmsta grannarna alltså) och hon ville inte gå till nån som hon aldrig pratat med förut. Men efter ett par samtal hittade hon lite socker.

Sen skulle fisken in i ugnen, ungefär samtidigt som pärorna ställdes på spisen. Allt var frid och fröjd. Sen kom mamma som gick ut lika snabbt och skottade snö. Efter ett tag (jag å frida kollade på teve) så öppnar mamma dörren och ropar att nu luktar det som att fisken är klar. ??????????
Hon var ju utomhus liksom....

Men fisken var klar så jag täckte den med folie och ställde den på spisen å kollade lite på teve igen i väntan på pärorna.
Efter 7 minuter gick jag tillbaka in i köket för att upptäcka att fisken kokade mer än pärorna!
VEM hade slagit på den stora plattan på 12an?????? Inte jag, inte jag, inte jag!!!!!!

Men det blev himla gott tillslut.

Receptet har ni här!

En laxfile (ca 1000g) Bort med skinnet och annat äckel, lägg i en smord form och krydda med:
2tsk salt
2tsk malen ingefära
2tsk farinsocker
2msk pressad citron/lime
3 vitlöksklyftor (hackade)
5dl matlagningsgrädde

In i ugnen ca 30 minuter, 225 grader. Klart!

Inga kommentarer: