måndag 27 juli 2009

Ridtur

Ikväll skulle jag ut och rida, det var ett par veckor sen nu. Det började dåligt. Tänkte rida en kort tur bara för det var sent. Så jag red ca 1 km, sen var byns original ute och hässjade hö (för hand) så då ville inte hästen gå framåt. Tillslut fick jag hoppa av och gå bredvid... Precis då var gubben färdig med höet och gick till cykeln, och när vi möttes skulle han absolut prata. Och inte så lite heller.
Han hade så ont, så ont i ryggen och höften, det var som eld, men han måste ju få ordning på höet. Ack, ack, ack så jobbigt allt var. Och frugan låg på 3 lasarett, samtidigt (?). Men det var lite svårt att komma ihåg vilka... Och så ick jag höra historien om hennes sjukdom ett tag. Och sen påpekade han att det var himla farligt att hoppa och sånt med hästen, dom kunde ju bryta hovarna.
Och hans egna "kräk" (ko och tjur tror jag) dom hade fått vara ute en stund idag, och flera gånger hade han varit i Östersund med "Ko-Nisse" på kräk-marknad. Och när jag skulle förklara vem jag var så kom han fram till Nisse och dom, jahaja, ja det var många bra gubbar som hade dött på den vägen.
Det var mest han som pratade, jag höll mest med, och han kikade under lugg ibland för att se om jag lyssnade...
Det var ganska kul faktiskt, fast jag tyckte lite synd om han som hade så mycket hö att ta hand om, på det gamla traditionella viset och slåttermaskinen var trasig.

Sen fick jag gå med hästen hela vägen hem. Lite drygt och gud så arg jag var.

Inga kommentarer: