tisdag 4 november 2008

Veckans värsta dag

Brukar ju alltid vara måndag, och så var det även den här veckan.
Jag åkte hemifrån 08.20, till jobbet för att hämta grejer. Drog de förbannade åbäkena till väskor genom gruset men kom fram till slut.
Sen tokåkte jag och pappa till sjukhuset för att införskaffa åksjuketabletter (varför har jag som alltid åkt buss börjat bliva åksjuk?).
Bussen mot Sundsvall gick smärtfritt och jag var framme vid 10.15. Det var lite bökigt att få ut väskan ur bagageutrymmet eftersom luckan ville ramla ner hela tiden. Det slutade med att jag blev skitig och oljig.
Sen promenerade jag i sakta mak mot tågstationen och gjorde vinterns första praktvurpa utanför Texas... Ajajaj, det känns i handleden idag.
Sen satt jag mig på perrongen och väntade på tåget. Klockan blev 10.52 och inget tåg. För det skulle ju inte gå förrän 11.52.
Så jag åt och satte mig inne och väntade istället.
Sen gick allting smidigt fram till Östersund (förutom att dom märkt alla vagnar med 1 och 2 och jag skulle sitta i nr 6...).
Klev av i Östersund 14.00 och där skulle jag vänta i 2 timmar. Så jag låste in grejerna i ett bagageskåp (som åt upp en femma för mycket och inte ville låsa sig) och vandrade mot stan. Hittade en Thai-restaurang (dyrt och det smakade inte superbra).
Sen gick jag tillbaka till tågstationen och fick syn på busshållsplatsen, 164 Funäsdalen, perfekt alldeles bredvid! Så jag väntade inne tills 15.45 (bussen gick 16.00) och gick sedan ut, för att upptäcka att det bara var vissa avgångar som gick därifrån. Så jag sprang in på tågstationen och frågade om jag var fel. Ja såklart. Det stog ju även Östersund BSTN på biljetten. Och taxi hade 45 minuters väntetid...
Så det var bara att springa, en snabbkoll på kartan och jag gick det allra snabbaste jag kunde. Efter ett par kvarter frågade jag en kvinna vart bussen låg. "Du har sprungit halva stan fel", sa hon. Så jag sprang tillbaka, med min åbäken till väskor, och kom fram 7 minuter för sent.
Då var jag grinfärdig.
I informationen sa tjejen att jag kunde ta en buss till Sveg och sedan boka en anslutning därifrån. Jag bokade det och den skulle gå 21.10.
Bussen var tyvärr framme 20.00 och i stora Sveg var väntsalen låst. Så det blev en timmes väntan ute i klänning och strumbyxor.
Sen kom taxin och hon som körde var snäll och jag fick gå på toa på taxistationen.
Vid 23 tiden var jag framme i Funäsdalen och där fick jag bo på hotell, hur skönt som helst!
Sen sov jag gott vill jag lova! Men det tog ett tag att somna för jag var så arg på Östersunds stadsplanerare som inte byggde buss och tågstation på samma ställe. Och även på Östersunds bilister som inte stannar vid övergångsställena.

Inga kommentarer: